ASSALAMUALAIKUM....
Dalam asas grafik terdapat lima ciri yang telah diselaraskan. untuk mengenali ciri-ciri ini boleh dilihat pada gambar iklan. Antara ciri-cirinya adalah seperti dibawah:
1. MUDAH
Dalam asas grafik terdapat lima ciri yang telah diselaraskan. untuk mengenali ciri-ciri ini boleh dilihat pada gambar iklan. Antara ciri-cirinya adalah seperti dibawah:
1. MUDAH
- Melihat pada sesuatu gambar mahupun iklan, sebagai seorang pelanggan menitikberatkan kejelasan maklumat yang ingin disampaikan.
- pelanggan mudah menerima maklumat yang disampaikan.
- mempersembahkan idea dalam satu masa yang tepat
- sekiranya terdapat idea yang banyak, tidak perlu menyatakan kesemuanya di dalam satu visual
2. KESEIMBANGAN
- keseimbangan diperlukan dalam sesuatu gambar supaya nampak menarik.
- pembahagian sama rata antara kiri dan kanan bahagian gambar.
- penyusunan maklumat harus diselaraskan supaya masyarakat dapat menerima mesej yang ingin disampaikan.
3. KESESUAIAN
- setiap gambar atau iklan haruslah bersesuaian dengan maklumat yang ingin disampai
- gambar haruslah bersesusaian dengan tema yang dipilih
- untuk mendapatkan tarikan yang tinggi, setiap gambar atau pengiklanan harus menitiberatkan kesesuaian dari aspek jantina, umur, pekerjaan dan sebagainya.
- sebagai contoh iklan susu kanak-kanak, elemen yang perlu ada ialah usia kanak-kannak serta kandungan susu tersebut
4. WARNA
- warna merupakan peranan utama dalam gambar atau iklan
- warna memberi penegasan kepada visual-visual yang dipamerkan
- perbezaan warna dibuat untuk memudahkan urusan individu.
- sebagai contoh perbezaan antara warna latar dengan warna pada iklan tersebut.
5. TEKS
- persembahan grafik yang menarik bergantung kepada teks yang dibuat
- setiap teks yang digunakan menekankan elemen-elemen penting.
- antara elemen tersebut:
- huruf
- saiz huruf
- jarak huruf
- warna huruf
No comments:
Post a Comment